lördag 14 juni 2008

Vi har fått en flicka

Ja, söndagen den 8 juni pressade jag ut det lilla underverket. Hon vägde 3260 g och var 51 cm lång och otroligt söt. Ester ska hon heta. Ester Theresia Skoog. Visst är det fint?!

När jag vaknade och skulle kissa vid tre på natten mellan fredag och lördag gick vattnet. Vi ringde Östra och de sa att vi skulle komma in. Min pedantiska man hann moppa golvet innan det bar iväg! :) Fick första värken i bilen och sen hade jag värkar med cirka 6-8 minuters mellanrum hela förmiddagen. De ville skicka hem oss en stund men vi kände att vi verkligen ville vara kvar. Jag hade ju trots allt ont och det kom ju vatten hela tiden; vad skulle man hem och göra?!

Värkarna tilltog under eftermiddagen och vid 18-tiden la jag mig i badet. Det var underbart skönt att bada; vi drack hallonsmoothie och lyssnade på Johnny Cash i mysbelysning. Men värkarna började göra riktigt ont och jag fick så småningom även lustgas. När jag gick upp ur badet knappt två timmar senare hade jag fruktansvärt ont. Barnmorskan beställde en EDA som jag tyvärr fick vänta på i drygt en timma då narkosläkaren höll på med ett kejsarsnitt. Det var en otroligt dryg och smärtsam timma, kan jag ju säga. När jag väl fick EDAN var det dock underbart, jag vilade i knappt en timma innan krystvärkarna började komma. Och sen tryckte jag en bra stund innan lilla prinsessan hamnade på min mage. UNDERBAR känsla! :)

Var kvar på BB till i onsdags. Björn bodde där hela tiden också och all personal var supergullig så vi trivdes jättebra. Fast när det var dags att åka hem kändes det också väldigt bra. Hade kalas här på eftermiddagen eftersom jag hann fylla 25 år på BB och Edde fyllde 15. Det gick bra och var jättetrevligt även om jag var lite trött!

Ester sover väldigt bra på dagarna och är för det mesta nöjd. Sen har hon värsta skrikattackarna på nätterna då det är gråt mellan elva, tolv och tre, fyra. Då är mamma och pappa totalt utmattade! I natt var det dock lite bättre och hon var nöjd när hon fick sova i pappas famn, även om pappa kanske inte fick så jättebra sömn..

Ska försöka lägga in lite kort på flickebarnet så snart jag orkar. Håll ut!

/ Lilla familjen

1 kommentar:

Unknown sa...

Vad kul att du börjar skriva lite här nu. Om världens sötaste lilla Ester!! Ska bli så kul att få träffa henne hela helgen :). Hoppas att ni har det bra och att det snart kommer lite bilder här.
Vi ses imorn! kramar!!